mom-tested baby sleep solutions

Slaapoplossingen voor pasgeboren baby’s …

“Ik ben niet moe. Ik ben kapot!” Slaaptekort door je baby is iets wat je niet volledig begrijpt tot je het zelf meemaakt. Probeer onderstaande slaapoplossingen en verzeker je kleintje én jezelf van een goede nachtrust.

… tot drie weken oud

Je pasgeboren baby zal 16 tot 18 uur per dag slapen. Maar hij of zij zal ook elke 2 tot 3 uur wakker worden voor een voeding. Natuurlijk verschilt dit van baby tot baby.

Het slaap-waakritme van een pasgeboren baby is een hele aanpassing, maar noodzakelijk voor hem of haar om te overleven. Het is niet mogelijk om een baby van 3 weken oud te veel te verwennen. En het is belangrijk om een gevoel van geborgenheid te creëren door te reageren op het huilen van je baby.

Hoewel hij of zij op allerlei momenten tijdens de dag wakker wordt, is het ook belangrijk om je baby het verschil te leren tussen dag en nacht. Speel en praat wanneer hij of zij overdag wakker wordt, maar houd het licht gedimd en je stem zacht wanneer dat 's nachts gebeurt. Uiteindelijk zal je kleintje 's nachts langer doorslapen.

Veel ouders zweren bij sus-geluiden om rusteloze baby's te helpen ontspannen. Maak luide (heel luide!) “shhh, shhh, shhh”-geluiden en wieg hem of haar zachtjes heen en weer. Zo imiteer je de geluiden en sensatie van de baarmoeder. Inbakeren kan er ook voor zorgen dat je baby zich geborgen voelt. Hou de moed erin. De eerste weken zijn moeilijk, maar je baby zal steeds beter gaan slapen.

… van 2 tot 4 maanden

Na 4 maanden zie je al een grote verandering in het slaappatroon van je baby. Binnenkort zal hij of zij langere periodes slapen, of misschien gebeurt dat nu al.

De uitdrukking 'de hele nacht doorslapen' is een beetje vaag. Het kan 8 uur na elkaar betekenen. Van middernacht tot 5 uur in de ochtend. Of van 10 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends. De meeste baby's slapen door wanneer ze 2 tot 3 maanden oud zijn (hoera!), maar sommige baby's doen dat pas wanneer ze veel ouder zijn.

Je kunt je baby van 2 tot 4 maanden oud helpen om gezonde slaapgewoontes te ontwikkelen. Zo slaap jij ook beter!

  • Leg je kleintje bijvoorbeeld in bed wanneer het slaperig is, maar nog niet helemaal slaapt. Zo leert hij of zij uit zichzelf weer inslapen.
  • Baby's bewegen veel en zijn behoorlijk luidruchtig als ze slapen. Storm dus niet naar binnen zodra je een klein geluidje hoort, maar wacht een paar minuten. Geef je baby de kans om uit zichzelf weer in slaap te vallen.

Baby's van alle leeftijden

Het is niet nodig de thermostaat hoog te zetten of je baby te dik in te pakken. Als je zelf genoeg hebt aan een pyjama en een dun deken, dan voelt je baby zich ook comfortabel in een pyjama of een babyslaapzak. Comfortabel zijn betekent ook droog blijven.

Belangrijk: leg je baby altijd op zijn of haar rug in een rookvrije ruimte. Verwijder dekens, speelgoed, kussens of stootranden uit het wiegje of mandje. Deze leveren verstikkingsgevaar op.

Slapen en een goed, gezond bedtijdritueel zijn cruciaal van bij de start. Heel wat artikels gaan precies daarom over dat ene thema:

Misschien vind je dit ook interessant: