sleep-101-all-about-baby-naps

Wat is het nut van dutjes voor baby’s en ouders?

Regelmatige dutjes zijn goed voor zowel baby's als ouders. Rustige dutjes zijn niet alleen goed voor de algehele groei en ontwikkeling van baby's, ze bieden ouders ook welverdiende rust.

Hoe kun je gezonde dutjes stimuleren? Met 3 tips en weetjes!

1. Hoeveel slapen baby's?

De eerste zes maanden hebben baby's geen universeel, voorspelbaar slaapschema. De eerste maand merken ze ook geen verschil tussen dag of nacht. Veel baby's slapen even lang als ze wakker zijn, of meer. Doorgaans is het de maag die aangeeft wanneer het tijd is om wakker te zijn. Een echt patroon – nacht, twee dutjes – is pas tussen 6 en 18 maanden echt aan de orde.

2. Ontwikkel een bedtijdritueel

Creëer een routine die jij en je baby fijn vinden. Het kan zo eenvoudig zijn als je baby omkleden voor bed, een slaapliedje zingen en een kus op de wang geven. Bij peuters kan er een prentenboek worden gebruikt.

Zorg er wel voor dat de routine rustgevend en kalmerend is. Dim de lichten, praat met een rustige, lage stem en hou de kamer op een temperatuur die prettig is voor een dun geklede volwassene.

Probeer luide geluiden, ruwe spelletjes en alles wat activerend werkt, te voorkomen. Als je het geluid niet kunt voorkomen, probeer het dan te overstemmen met kalmerende muziek of met behulp van een witte ruismachine.

Over die laatste:

  • Het laagst mogelijke volume kiezen voor een zo kort mogelijke periode
  • Plaats de machine altijd ver genoeg van de baby
  • Zet het af eens de baby in slaap is gevallen

3. Wat draagt je baby tijdens het slapen?

Kleed je baby in slaapkleding die veilig en comfortabel is. Vermijd linten, strikken, koordjes en andere dingen die verstikkingsgevaar kunnen opleveren.

Geef je kindje de tijd om rustig te worden en in slaap te vallen, nadat je de deur hebt dichtgedaan. Sommige dagen zijn lastiger dan andere, maar als je vasthoudt aan een rustgevende, consistente routine, zul je merken dat je baby snel genoeg heerlijk in slaap valt.

Andere artikels over het belang van een goede bed- en slaaproutine:

Misschien vind je dit ook interessant: