Meer dan de helft van alle toekomstige moeders ondervindt op een gegeven moment maagzuur. Maagzuur kan plots optreden tijdens de zwangerschap, ook al was daar voordien nooit last van. Daardoor maken sommige moeders in wording zich zorgen. Gelukkig kan je het voorkomen en behandelen. Lees hieronder hoe en wat het veroorzaakt. 

Wat is maagzuur en wat zijn de symptomen?

Brandend maagzuur krijg je wanneer je maaginhoud terugvloeit via je slokdarm. Het wordt ook wel reflux genoemd. Omdat de zuren uit je maag je slokdarm irriteren, voel je een brandend gevoel in je keel en borst.  

 Wat veroorzaakt maagzuur tijdens de zwangerschap?

Maagzuur treedt meestal op wanneer je lichaam verandert tijdens de zwangerschap: 

  1. In het eerste trimester kan een boost qua zwangerschapshormonen ervoor zorgen dat je spijsverteringsstelsel vertraagt, om voedingsstoffen voor je baby trager op te nemen in je bloed. Daardoor doet je maag er langer over om zich te legen, wat een indigestie of maagzuur kan veroorzaken. Door diezelfde zwangerschapshormonen ontspant de klep tussen je maag en slokdarm, zodat zuur sneller in de slokdarm raakt. 

  2. In het derde trimester duwt je groeiende baarmoeder je maag omhoog Die druk op je maag kan maagzuur doen terugvloeien naar je slokdarm. 

Maagzuur voorkomen

Om maagzuur te voorkomen tijdens je zwangerschap kan je voedsel en drank vermijden die dit triggeren en op je houding letten als je eet of slaapt: 

1. Eet regelmatig kleine porties. Beter vijf of zes kleine maaltijden verspreid over de dag dan de klassieke drie per dag. Eet traag en kauw goed. 

  • Vermijd het eten van voedsel dat maagzuur kan uitlokken: 

  • Vettig of gefrituurd voedsel 

  • Koffie en thee 

  • Chocolade 

  • Pepermunt 

  • Alcohol 

  • Koolzuurhoudende frisdranken 

  • Zoetigheden 

  • Zuur voedsel zoals citrusvruchten, fruitsap, tomaten en rode pepers 

2. Pikant en sterk gekruid eten 

3. Drink voldoende water, best tussen de maaltijden en niet tijdens. 

4. Zak niet door tijdens het eten, want dit kan druk zetten op je maag. Wacht minstens een uur na het eten voor je neerligt. 

5. Eet en drink niet meer de laatste drie uur voor je gaat slapen. Een lege maag produceert minder zuur en voorkomt dat je slaap verstoord wordt door maagzuur. 

6. Vermijd het om je te bukken met je rug. Buk je beter met je knieën. 

7. Volledig horizontaal liggen als je slaapt kan maagzuur verergeren. Plaats je hoofd, nek en schouders wat hoger met kussens of verhoog het hoofdeinde van je bed 10 tot 15 cm met boeken of houten blokjes. Een wigkussen kan ook helpen. 

 Maagzuur behandelen

De voorzorgsmaatregelen hierboven kunnen je symptomen verlichten. Maar als je te veel last ondervindt van maagzuur, contacteer je best een arts. Neem niet zelf maagzuurremmers zonder medisch advies. Maagzuurremmers met aluminium of aspirine zijn niet aangeraden. Maagzuurremmers met hoge dosissen natrium kunnen vocht vasthouden en constipatie veroorzaken.   

Maagzuur kan vervelend zijn, zeker bovenop alle andere zwangerschapssymptomen. Maar geen nood, eens je jouw baby in de armen hebt is dat een verre herinnering!