7 tips die ervoor zorgen dat mama’s aan zichzelf denken!

Wanneer je mama wordt, is je kleintje vanaf nu je absolute prioriteit. Tussen werken, helpen met huiswerk, maaltijden voorbereiden en je kleintje achtervolgen door, blijft er niet veel tijd meer over om eens aan jezelf te denken. Geen paniek! Wij geven je enkele tips die je helpen om goed voor jezelf te zorgen terwijl je nog steeds een topmama blijft.

1. Blijf in contact met jezelf

Ouderschap is een job die je 24/7 bezighoudt, en daar komt nog een halftijdse of voltijdse job bij. Het is allemaal wat overweldigend! Misschien is het je leven geworden zonder dat je dat zelf gewild hebt. Nochtans is het erg belangrijk om af en toe even rust te nemen en je batterijen op te laden. Dit kan een verwenmoment zijn zoals een bad nemen, een massage of even gaan sporten. Alles is goed zolang je maar even afstand neemt van het leven als mama. Probeer er een gewoonte van te maken in je planning zodat het geen eenmalige gebeurtenis wordt. Een mama in topvorm is ook een mooi en goed voorbeeld voor je kindje.

2. Stel je prioriteiten

Meestal laat ons schema het niet toe om een stapje terug te nemen en ons te focussen op onze prioriteiten. Het is nochtans heel belangrijk dat we de tijd nemen om onze behoeften te bepalen zodat we ons volledig kunnen ontwikkelen. Rustmomentjes nemen, zonder eerst te kijken of ze wel binnen je schema passen, zal je leven alleen maar gelukkiger en langer maken.

3. Neem de tijd om te mediteren

Neem doorheen de dag af en toe een momentje om te mediteren. Er bestaan verschillende meditatievormen, zoals mindfulness meditatie. Het is een techniek die ons toelaat om volledig bewust te zijn van het moment, je zintuigen, gedachten en emoties. Deze vorm van meditatie ontstond tijdens de jaren 70 en helpt je om minder stress te hebben. Daarnaast leert het je afstand nemen van de problemen die je in het dagelijks leven meemaakt, en zelfs los te laten. Op het internet en in specifieke vakbladen vind je verschillende oefeningen die je gemakkelijk thuis kunt uitvoeren.

4. Stop met je schuldig te voelen

In onze maatschappij voelen we ons vaak verplicht om altijd druk bezig te zijn, of dit nu met onze kinderen, familie, vrienden of voor onszelf is. Maar vergeet niet dat dit helemaal niet hoeft als je het zelf niet wil. Door bewuste keuzes te maken, zonder je verplicht te voelen, kom je van de onnodige druk en stress in je dagelijks leven af, zodat je dagen minder zwaar worden. Aarzel zeker niet om vooraf je prioriteiten en doelstellingen te bepalen om je hierbij te helpen.

5. Doe aan sport

Ook sporten kan perfect zijn om je zorgen even te vergeten en je even los te maken van je leven als mama. Of je nu je hoofd wil leegmaken of net nieuwe doelen wil bereiken, het belangrijkste is om je te ontspannen en je lichaam in beweging te brengen. Ben je geen sportief persoon? Een flinke wandeling kan je ook goed doen, je kunt zelfs je kroost meenemen op avontuur.

6. Verwaarloos je slaap niet

De slaap van je kindje is een grote zorg voor de ouders, maar we vergeten te vaak de slaap van de nieuwe mama! Een van de eerste manieren waarop een mama voor zichzelf kan zorgen, is door te slapen. Respecteer je slaap, door vroeg naar bed te gaan (want kinderen zorgen er meestal wel voor dat je vroeg genoeg opstaat). Aarzel niet om korte dutjes te doen of vraag je partner om het over te nemen als je daar behoefte aan hebt.

7. Denk eraan om af en toe eens een boek te lezen

Tegenwoordig worden we via onze schermen overspoeld met woorden. Steeds meer mensen laten boeken links liggen. Toch tonen tal van wetenschappelijke studies aan dat lezen bevorderlijk is voor je persoonlijke ontwikkeling. Het verbetert je slaapkwaliteit, vermindert stress of geeft je meer plezier.   Bovendien kun je overal lezen: in bad, in bed, in de tuin, op het strand … Zet je leven op pauze en laat je meeslepen.