Het is normaal dat je moe bent tijdens je zwangerschap. Er giert een wervelwind aan zwangerschapshormonen door je lichaam dat ook nog eens allerlei fysieke veranderingen moet doorstaan duren tot aan de dag dat je uitgerekend bent. Het komt en gaat echter: de ene maand voel je je energieker dan de andere. Lees meer over zwangerschapsvermoeidheid en wat je kan doen om je net iets minder uitgeput te voelen.

Eerste trimester vermoeidheid

In het eerste trimester schiet je progesterongehalte omhoog, waardoor je slaperig kan worden. Je metabolisme versnelt en verbrandt meer energie, wat kan bijdragen aan je vermoeidheid. Een lagere bloeddruk en de verhoogde productie van bloed kosten ook energie, en dan hebben we het nog niet eens over de emotionele achtbaan die je waarschijnlijk meemaakt.

En het zijn niet alleen hormonen waardoor je je uitgeput voelt. Andere zwangerschapssymptomen kunnen je slaap beïnvloeden, zoals ochtendmisselijkheid (die, ondanks de naam, ook 's nachts kan toeslaan) en vaak urineren. Samen kunnen deze twee vervelende symptomen ervoor zorgen dat je niet voldoende slaap krijgt om de vermoeidheid te boven te komen. 

Tweede trimester vermoeidheid

Niet voor niets staat het tweede trimester ook wel bekend als de wittebroodsweken van de zwangerschap. Je lichaam heeft zich aangepast aan de overvloed aan zwangerschapshormonen, dus je voelt je minder uitgeput en begint je voor te bereiden op de komst van je kleintje. Hoewel de ergste vermoeidheid over het algemeen verdwijnt in deze fase van je zwangerschap, kan je je nog steeds regelmatig moe voelen, en dat is prima. Luister naar je lichaam en probeer het rustig aan te doen als je een pauze nodig hebt.

Derde trimester vermoeidheid

Tegen het derde trimester zal je je waarschijnlijk opnieuw uitgeput voelen naarmate de baby groter wordt. Je merkt dat je buik, evenals symptomen zoals rugpijn en paniekjes, een goede nachtrust in de weg staan. Ook de druk op je blaas leidt tot meer nachtelijke uitstapjes naar de badkamer.

Wat kan je doen bij zwangerschapsvermoeidheid? 

Het lijkt soms wel alsof je lichaam extra hard moet werken om je zwangerschap te ondersteunen, waardoor je je erg moe voelt. Zo kan je je energieniveau een boost geven en beter met de vermoeidheid omgaan: 

  • Eet gezond. Soms kan vermoeidheid worden gekoppeld aan ijzertekort, dus eet voedsel dat rijk is aan eiwitten en ijzer. Haal vitamines uit fruit, groenten, eieren en noten om de je energie de hele dag op pijl te houden. Vraag ook zeker aan je zorgverlener welke prenatale vitamines jou kunnen helpen. Lees hier meer over gezond eten tijdens de zwangerschap en wat te vermijden als je zwanger bent. 

  • Blijf gehydrateerd. Drink overdag veel water, maar verminder dit 's avonds zodat je niet de hele nacht moet opstaan om te plassen.

  • Hou een slaaproutine aan. Probeer elke avond en ochtend op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Als je meer slaap nodig hebt, kan je altijd een dutje doen overdag. Probeer minstens acht uur slaap per nacht te krijgen.

  • Zorg dat je lekker ligt in bed. Naarmate je buik groter wordt, wordt de juiste houding vinden steeds lastiger. Probeer op je linkerzij te slapen om de bloedstroom naar je baby en je organen te verbeteren. Stop kussens tussen de knieën, onder je buik en achter je rug om deze te ondersteunen. Houd je hoofd omhoog.

  • Blijf actief. Regelmatig bewegen helpt niet alleen krampen in de benen voorkomen, maar geeft je ook een energie boost. Vraag je arts welke zwangerschapsoefeningen je kan doen. 

Wanneer is vermoeidheid een teken van iets anders?

Hoewel vermoeidheid meestal niets is om je zorgen over te maken, kan het een signaal zijn dat een medische aandoening zorg nodig heeft. Zwangerschap kan het risico op bloedarmoede verhogen als je niet voldoende ijzer krijgt en vermoeidheid is hier een symptoom van. Vraag je huisarts om bloed af te nemen en je ijzerniveaus na te kijken. 

Als vermoeidheid gepaard gaat met een aanhoudend gevoel van verdriet en lusteloosheid kan het een teken van prenatale depressie zijn. Zo'n 14 tot 23 procent van aanstaande mama's krijgen last van depressie tijdens de zwangerschap, wat mogelijk verband houdt met hormonale veranderingen. Als je denkt dat je hier last van hebt, spreek er dan zeker over met je arts. 

Het is heel normaal dat je je moe of zelfs uitgeput voelt tijdens de zwangerschap. Het is dan ook erg belangrijk dat je goed voor jezelf en je baby zorgt door gezond te eten en voldoende te rusten. Niet alleen maakt je lichaam allerlei veranderingen mee, je gedachten zitten vol met het klaarmaken van je huis en het moment waarop je eindelijk je kleintje ontmoet. Natuurlijk ben je af en toe moe en slaperig.