sleep-during-pregnancy-and-problems-with-urinary-frequency-let-sleeping-mums-lie

Hoe slaap je beter tijdens het 3e trimester van je zwangerschap?

Zit jouw slaappatroon in de knoop? Met een baby die schopt, je frequente wc-bezoekjes en je dikke buik val je moeilijk in slaap.

Gelukkig hebben wij wat tips voor je.

'Rust goed uit' is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Een groeiende, actieve baby en hormoonveranderingen kunnen je slaap tijdens de zwangerschap beïnvloeden en ervoor zorgen dat je minder makkelijk in slaapt valt.

Als je eindelijk slaapt, maakt de baby je vaak wakker. Hier volgen een aantal manieren waarop je slaap verstoord kan worden en manieren om ermee om te gaan.

Zoek een goede houding

In je derde trimester vind je vaak moeilijk een comfortabele slaaphouding. Probeer op je zij te liggen met een kussen tussen je knieën, zodat je onderrug gesteund wordt.

Als je kussens achter je legt en je jezelf daarop laten rollen, krijg je steun waar je die het meest nodig hebt. Sommige vrouwen vinden het prettig om te slapen met hun hoofd ietsje omhoog en een heleboel kussens onder en om zich heen.

Let op het plassen

Hoe verder je zwangerschap vordert, hoe vaker je zult moeten plassen. En dan maakt het niet uit of het nacht is.

Soms kunnen urineweginfecties ervoor zorgen dat je vaker gaat plassen, hoewel ‘vaker plassen’ niet het enige symptoom is van een urineweginfectie.

Misschien heb je het gevoel dat je heel dringend moet plassen of gaat plassen gepaard met pijn of een branderig gevoel. Als je deze symptomen ervaart, neem dan contact op met je gynaecoloog of huisarts.

Slaap als je baby rust

Het kan zijn dat je 's nachts wakker wordt van de bewegingen van je baby. Hier kun je niet veel aan doen en dat wil je ook niet. Een baby die beweegt, is meestal gezond. Als baby's niet meer bewegen of minder gaan bewegen, maken we ons zorgen om hun gezondheid.

Het kan voor jou dus frustrerend zijn, maar het is een teken dat je kleintje gezond is! Als je baby je 's nachts wakker houdt, probeer dan overdag te slapen. Zelfs een klein dutje pept je op.

Zenuwen?

Alle vrouwen houden vocht vast tijdens de zwangerschap (oedeem). Dit is normaal, maar het kan tot gevolg hebben dat er druk wordt uitgeoefend op bepaalde zenuwen.

Een zenuw die via de pols naar de hand loopt, kan zo bijvoorbeeld onder druk komen te staan (carpale tunnelsyndroom). De pijn hierdoor is meestal in de ochtend op z'n ergst en het kan zijn dat je er 's nachts van wakker wordt.

Vaak helpt het om 's nachts een brace te dragen. Of probeer de arm in kwestie op een kussen te laten rusten.

Slaaptips

1. Vermijd cafeïnehoudende drankjes.

2. Neem elke dag wat lichte beweging. Uit onderzoek is gebleken dat regelmatige beweging ervoor zorgt dat je beter slaapt. Wandelen is een prima optie voor zwangere vrouwen. Meer informatie over bewegen tijdens de zwangerschap vind je onder 'Lekker actief!'

3. Probeer een glas warme melk te drinken vlak voor het slapengaan.

4. Gebruik geen slaappillen om in slaap te vallen. Zelfs geen pillen die zonder recept verkrijgbaar zijn. Raadpleeg altijd eerst je gynaecoloog of huisarts voordat je medicijnen gaat gebruiken.

Mocht je nog steeds niet kunnen slapen, dan lees je misschien gewoon verder:

Misschien vind je dit ook interessant: