food-on-the-go

5 keer gezond eten voor onderweg

Een snelle hap voor peuters?

Bij snacks hoef je niet meteen aan een vette hap te denken. Gezonde snacks kunnen voedzaam zijn en deel uitmaken van het uitgebalanceerde dieet van je peuter. Kies voor gezonde snacks zoals gedroogd fruit, crackers, melk en water, in plaats van koekjes, frisdrank en fruitsappen die slecht voor de tanden zijn.

Peutertussendoortjes

Peuters hebben drukke leventjes! Waar en wanneer je ook op weg bent, het is altijd handig om een voorraad met gezonde tussendoortjes bij je te hebben. Snacks kunnen voedzaam zijn. Er zijn veel gezonde snacks die je groeiende kind energie geven en ook nog lekker zijn.

Kies voor gezonde snacks:

  • Hele of gesneden bananen. Deze zijn voedzaam en makkelijk in gebruik.
  • Mix van stukjes fruit, als appel, peer, ananas, kiwi en druiven, die je van tevoren klaarmaakt en opbergt in een plastic bakje voor peuters.
  • Kleine boterhammetjes met verschillend beleg als smeerkaas, ham of ei. Gebruik grappige uitsteekvormpjes om de boterhammetjes aantrekkelijker te maken voor je kind.
  • Gedroogd fruit, zoals abrikozen, rozijnen, stukjes papaja of banaan.
  • Droge crackers of rijstwafels.

 Zorg dat je peuter eraan went om water of melk te drinken. Fruitsappen bevatten vitamines maar ze zijn, zeker als je ze uit een fles of beker drinkt, niet goed voor je tanden omdat de natuurlijke suikers op deze manier lange tijd in contact blijven met je gebit.

De voedzaamste babyvoeding op een rij bundelt nog een aantal extra tips. O, en die tandjes, die bescherm je sowieso best: Bescherm melktandjes tegen tandbederf.

Misschien vind je dit ook interessant: