Het is tijd om het te hebben over bedplassen. Het is soms niet alleen een uitdaging voor ouders en kinderen, maar ook voor de rest van het gezin. Als je nieuw bent in de strijd tegen bedplassen kan het nogal overweldigend zijn. Om jullie hierin bij te staan, verzamelden wij nuttige informatie en tips.  

Laten we beginnen met enkele feiten...  

Wist je dat bedplassen veel vaker voorkomt dan je denkt?

Bedplassen, soms ook wel enuresis nocturna of simpelweg enuresis genoemd, is een veelvoorkomend probleem bij kinderen en jongeren. Duizenden kinderen in België worden dagelijks met bedplassen geconfronteerd1. Het komt vooral voor bij kinderen tussen de 5 en 10 jaar oud, maar ook 3% van de tieners heeft nog last.2  

Bedplassen heeft een grote impact op kinderen en hun ouders…

Laten we beginnen bij hoe kinderen zich voelen. Kinderen die bedplassen hebben vaak een lager zelfbeeld, vinden het vervelend en praten er niet graag over.3  

Ouders denken vaak dat hun kind niet geïnteresseerd is of aandacht zoekt, maar dit klopt helemaal niet. Bedplassen is een bron van stress en frustraties die een negatieve sfeer als gevolg heeft, maar een kind kan hier helemaal niets aan doen.  

 Laten we even dieper ingaan op de basisprincipes van bedplassen, een veelvoorkomende vijand van een goede nachtrust (en wasroutines). Blijf lezen om de definitie, oorzaken én tips voor bedplassen te ontdekken. 

Bedplassen 101: Wat is bedplassen?

Hoewel bedplassen voor iedereen anders is, zijn er wel 2 hoofdtypen van enuresis nocturna of bedplassen, waar kinderen en tieners4 last van hebben.  

  • Primaire enuresis is wanneer kinderen nog nooit controle over hun blaas hebben gehad. Ze hebben al last van bedplassen sinds ze een baby zijn. Dit is de meest voorkomende vorm van bedplassen. Met andere woorden, je kind is nooit volledig zindelijk geworden en bedplassen is hier een gevolg van.  

  • Secundaire enuresis is wanneer kinderen wel al ooit hun blaas onder controle hadden, gedurende een periode van minstens 6 maanden, maar die nu opnieuw verliezen. Je kind kan zich schamen, van streek zijn of zich ontmoedigd voelen als het in bed plast terwijl het eerder wel zindelijk was.  

Wat zijn de oorzaken van bedplassen5?

Genetische factoren

Bedplassen komt vaker voor wanneer één van de twee ouders in het verleden last heeft gehad van enuresis.6 Dit is de wetenschappelijke term voor het niet kunnen controleren van je blaas.  

Slaapstoornissen

Sommige artsen grijpen naar de diepe slaaptoestand of verschillende slaapaandoeningen, zoals obstructief slaapapneu, om bedplassen te verklaren. Sommige kinderen reageren tijdens hun slaap niet voldoende op prikkels van de blaas.7   

Psychologische factoren

Stress, levensveranderingen of trauma kunnen bijdragen tot het terugvallen in bedplassen, maar zijn vaak niet de hoofdoorzaak. De echte oorzaak is meestal van fysieke aard. De gevolgen van bedplassen kunnen dan weer wel psychisch zijn. Daarnaast kan stress het bedplassen ook erger maken8.  

Tips om met bedplassen om te gaan

Nu we enkele oorzaken kennen, delen we ook enkele handige tips.  

Ondersteun je kind

Onthoud altijd dat dit niet de schuld van je kind is. Kinderen ontwikkelen zich op verschillende tempo’s en hebben steun nodig wanneer ze van streek zijn. Stel je kind gerust en bied hulp aan om deze uitdaging samen te overwinnen.  

Hou een oogje in het zeil

Wees je bewust van de toiletgewoonten van je kind. Overweeg om grote hoeveelheden vocht te beperken voor het slapengaan (zonder hen uit te drogen uiteraard) en zorg ervoor dat ze eerder op de dag voldoende drinken. Anderzijds kan je je kind ook aanmoedigen om 20 minuten voor het slapengaan naar het toilet te gaan en dan ook nog eens net voor het slapengaan. 

Moedig hen aan

Wees niet bang om het met hen te bespreken zodat je kan begrijpen hoe ze zich voelen en hoe je hen kan steunen.  

Motiveer!

Moedig je kind aan om voldoende te drinken tijdens de dag en minder vlak voor het slapengaan. Beloon je kind voor goed drinken overdag en de hulp bij het verschonen van het beddengoed in plaats van het drooghouden van hun bed. Hier hebben ze namelijk geen bewuste controle over. Vergeet niet om altijd positief te denken; door een zin zoals “Ik kan het droog houden!” vaak te herhalen voor ze gaan slapen, kunnen ze echt in zichzelf gaan geloven.  

Wees voorbereid

Het kan frustrerend zijn om ‘s nachts lakens, dekbedden en beddengoed te verschonen. Je kunt je voorbereiden op ongelukjes met beschermend ondergoed zoals onze gloednieuwe Pampers Ninjamas Pyjama Pants. Deze stellen zowel kinderen als ouders gerust en bewaren een goede nachtrust voor beide partijen. De broekjes absorberen, verdoezelen geurtjes én zijn comfortabel dankzij de buigbare tailleband. Met de discrete pasvorm, lijkt het bijna alsof een kind een gewoon, katoenen onderbroek draagt. Dit is dan weer goed nieuws voor het zelfvertrouwen van het kind.  

Lees hier verder hoe je met bedplassen kan omgaan. Het belangrijkste is dat je altijd blijft onthouden dat je kind niet opzettelijk in bed plast en dat het zeker niemands schuld is. 

 Onthoud… Je kan altijd terecht bij een arts. Zij kunnen advies op maat geven en je vertellen hoe je jouw kind het beste kan ondersteunen tijdens hun strijd tegen bedplassen.  

 Het wordt aanbevolen om regelmatig bij een dokter langs te gaan wanneer een kind dat ouder is dan 7 jaar nog last heeft van bedplassen.9 

Bronnen

1 https://www.drogenachten.be/wp-content/uploads/2011/03/Drogenachten_Leaflet_NL_HR.pdf 

2 https://www.goed.be/nl/advies/bedplassen/oorzaken-van-bedplassen 

3 https://www.uzleuven.be/nl/bedplassen#tips-om-te-stoppen-met-bedplassen

4 https://www.uzleuven.be/nl/bedplassen 

5 Het wordt aanbevolen om regelmatig bij een dokter langs te gaan wanneer een kind dat ouder is dan 7 jaar, nog last heeft van bedplassen 

6 https://www.webmd.com/sleep-disorders/overcome-bedwetting en https://www.goed.be/nl/advies/bedplassen/oorzaken-van-bedplassen 

7 p. 4  https://www.drogenachten.be/wp-content/uploads/2019/10/MN16712019BE-Brochure-droge-nachten-V1-NL.pdf 

8 https://www.drogenachten.be/veelgestelde-vragen/ 

9 https://www.epicentrum.be/home/2018/02/28/bedplassen-het-taboe-doorprikt/