new mom 101- sleep

4 slaaptips voor nieuwe mama’s

Zoals elke nieuwe mama ben je waarschijnlijk een beetje moe.

Zelfs als je kleintje 's nachts wakker wordt, moet je genoeg slapen. Creëer een slaaproutine voor jezelf met deze slaaptips.

1. Doe een dutje wanneer de baby dat doet

Plan je rustperiodes overdag. Zeker tijdens de eerste levensmaanden van je baby, wanneer hij of zij elke 2 of 3 uur gewekt moet worden voor een voeding.

De was en de afwas kunnen wachten. Wanneer je baby een dutje doet, is dat ook jouw kans om wat slaap in te halen. Probeer om eerder overdag in plaats van 's avonds een dutje te doen en zorg ervoor dat je niet later dan 16.00 uur wakker wordt. Op die manier is je lichaam weer klaar om te gaan slapen als het tijd is om naar bed te gaan.

2. Ga naar buiten en blijf in beweging

Bewegen is goed voor je en voor je baby. En je slaapt er 's nachts beter door! Frisse lucht zorgt er bovendien voor dat nieuwe mama’s zich energieker voelen.

Probeer elke ochtend tussen de voedingen een wandeling in te plannen.

3. Sluit vriendschap met het babyflesje

Geef je met succes borstvoeding? Vraag je huisarts dan eens of het een goed idee is om flesvoeding te introduceren. Dit kan meestal na 4 tot 5 weken. Het voordeel? Je partner of hulp kan de voeding van 03.00 uur overnemen. Zo haal jij slaap in!

4. Zorg voor een rustige omgeving

Het valt niet mee om in slaap te vallen als je elke dag 24 uur paraat moet staan. Als je een baby hebt, ben je constant alert en zit je boordevol adrenaline. Vooral omdat je constant oververmoeid bent.

Tip! In een koele, donkere kamer val je makkelijker in slaap. Probeer een oogmasker, een witte ruismachine of zachte muziek.

Het is misschien verleidelijk je kleintje bij je in bed te nemen, maar je krijgt een betere nachtrust als je kindje in een mandje naast je bed of in zijn/haar eigen wiegje slaapt. Het leert om zichzelf te kalmeren en jij geniet van een nachtrust die minder vaak verstoord wordt.

Slaap heeft een rechtstreekse invloed op je humeur, op je energieniveau en op je capaciteit om je overgewicht na de bevalling weer kwijt te raken. Het inplannen van rustperiodes voor jezelf en je baby spreekt dus voor zich.

Als je je goed voelt, ben je beter in staat om te gaan met de dagelijkse uitdagingen die een baby met zich meebrengt.

Bovendien is de kans groter dat je keuzes maakt die goed zijn voor de langetermijnontwikkeling van je kind. En vergis je niet: wat voor de mama geldt, gaat net zo goed op voor haar kindje: een goede en gezonde bedtijdroutine is van heel erg groot belang:

Misschien vind je dit ook interessant: