introduce-your-toddler-to-new-foods-and-snacks

Hoe stimuleer je de smaakontwikkeling van je peuter met nieuwe voedingsmiddelen?

Je kind eet hoofdzakelijk aangepast, zacht tafelvoedsel.

  • Kleine stukjes gekookte kip
  • Pasta zonder kruiden
  • Gare, ongezouten stukjes groenten
  • Geef je baby babygranen. Zo krijgt het voldoende vitamine B en ijzer binnen.

Dit is een prima moment om de smaakontwikkeling van je baby te stimuleren met voedsel in verschillende texturen. ‘Textuur’ is een heel belangrijk onderdeel van de maaltijd. Dat geldt voor volwassenen, maar ook voor <kinderen.>Als je nu al begint met nieuwe voedingsmiddelen te introduceren, zal je peuter later ook sneller bereid zijn om nieuwe dingen te proberen! </kinderen.>

Hoeveel eten heeft een peuter nodig?

De hoeveelheid die een peuter eet, verschilt van maaltijd tot maaltijd en van dag tot dag. Blijft je kind groeien en zwaarder worden? Maak je dan vooral geen zorgen. Een kind van die leeftijd zal er zelf voor zorgen dat hij of zij binnenkrijgt wat het nodig heeft.

Kinderen hebben minder voedsel nodig dan je misschien zou denken: grofweg 900 tot 1.000 calorieën per dag.

Dat is niet veel als je bedenkt dat je kind 300 tot 500 van die calorieën nuttigt in de vorm van alleen al volle melk (500 tot 700 ml).

Je peuter krijgt dus ruim voldoende binnen als je het 3 maaltijden per dag aanbiedt, plus 3 snacks tussendoor.

Een paar gezonde opties:

  • Een halve croque monsieur met gesmolten en afgekoelde kaas (je zou dit als een minipizza kunnen beschouwen)
  • Ongezouten cracker met een klein beetje banaan
  • Wortelschijfjes met humus
  • Gesneden, vers fruit
  • Zoutarme soep

Meer tips, weetjes en handige info over voeding en eetgewoonten bij kinderen nodig?

Misschien vind je dit ook interessant: