pregnancy-week-by-week-week-9

Je bent in "week":

Zwangerschap per week: week 9

Na week acht verandert het embryo in een volwaardige foetus! Lees alles over de spannende ontwikkelingen in de tweede maand van je zwangerschap.

Jouw baby

  • Gefeliciteerd! Het embryo in je lichaam krijgt deze week een nieuwe naam: foetus! En deze foetus lijkt steeds minder op een roze klodder. De staart is verdwenen en de vorm van een lichaam wordt steeds duidelijker. Dat is dankzij de verlenging en het rechttrekken van de romp.
  • Je foetus is deze week ongeveer 2,5 cm groot,oftewel de grootte van een paperclip. Dit is een cruciale periode voor de arm- en beenontwikkeling. De benen zijn langer geworden en de knobbeltjes waar uiteindelijk de tenen uit ontstaan zijn nu aan het groeien.
  • Ondertussen zijn ook de armen langer geworden en beginnen ze te buigen bij de elleboog. Er ontstaat ook een elementaire handstructuur! De vingers en duimen zijn goed te onderscheiden en de buik is zich aan het ontwikkelen: de organen die de lever, galblaas, milt en bijnier zullen worden krijgen meer vorm.
  • Dit is ook het begin van de dansperiode! Je kleintje begint nu al krachtig te bewegen, zelfs in reactie op prikkels van buiten je lichaam, zoals licht en geluid. (Maar je zult hier tot ver in je tweede trimester niet veel van voelen.)

 

Jouw zwangerschap

  • Inmiddels heb je de veranderingen in je borsten wel gemerkt. Ze zijn waarschijnlijk voller en zwaarder en misschien ook wat gevoeliger als je ze aanraakt. Hoewel je borsten tijdens je zwangerschap nog wat groter zullen worden, zal deze gevoeligheid verdwijnen tegen het einde van je vierde maand.
  • Je kunt ook kleine witte builtjes zien op de areola's (het donkere deel van je tepel) Dat zijn de klieren van Montgomery en ze produceren olie om je tepels tijdens de borstvoeding vochtig te houden.
  • Als je niet erg actief was vóór je zwangerschap, dan is het nu een goed moment om een veilige activiteit te kiezen die je voor de rest van je zwangerschap kunt blijven doen: zwemmen, wandelen en yoga zijn uitstekende keuzes.
  • Veel deskundigen vinden zwemmen de beste lichaamsbeweging voor zwangere vrouwen. Zwemmen is niet alleen goed voor je hart en bloedvaten, het is ook niet te zwaar voor je gewrichten. Die zijn tijdens je zwangerschap extra gevoelig voor letsels. Het hormoon relaxine maakt je gewrichten losser zodat je bekken bij de geboorte wijder kan worden. Vermijd daarom sporten die te belastend zijn voor je gewrichten, zoals sit-ups of je tenen proberen aan te raken.

 

Volgens deskundigen

Het eten van kaas is een prima manier om je dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium binnen te krijgen. Maar let erop dat je tijdens je zwangerschap geen zachte kazen zoals Brie eet. "Zachte kazen kunnen een bacterie genaamd listeria bevatten, die schadelijk kan zijn voor jou en je baby," legt deskundige en gediplomeerd verpleegkundige Margaret Comerford Freda uit.

Misschien vind je dit ook interessant: