pregnancy-week-by-week-week-5

Je bent in "week":

Zwangerschap per week: week 5

Sinds een week weet je dat je zwanger bent. Je kunt verschillende emoties voelen. Lees hier wat er met jou en je lichaam gebeurt in week vijf.

 

Jouw baby

De placenta en het begin van de navelstreng zijn al bezig om essentiële voedingsstoffen van je lichaam naar het embryo te vervoeren. Zuurstof, aminozuren, vetten en suikers spelen allemaal een belangrijke rol in dit ongelooflijke project.

  • Eén van de lagen van de gespecialiseerde cellen ontwikkelt zich tot de neurale buis. Die zich zal vormen tot de wervelkolom en de hersenen.
  • Het innemen van ten minste 400 microgram foliumzuur per dag is een prima idee om je baby goed en op schema te laten ontwikkelen. (Nog beter is het als je al voor de zwangerschap begint met het innemen van foliumzuur.))
  • Het embryo is tussen 0,1 en 0,3 cm groot, ongeveer zo groot als een klein sinaasappelpitje. Het hart is nu één enkele buis met een paar ongecoördineerde kloppingen. Deze kloppingen zullen met elke week regelmatiger worden.

 

Jouw zwangerschap

Hoe voel je je nu je echt zwanger bent?

  • Als het na lang proberen eindelijk gelukt is, ben je nu waarschijnlijk ontzettend enthousiast.
  • Het kan ook zijn dat je ongerust bent, dat je jezelf afvraagt of alles wel goed gaat verlopen.
  • Als de zwangerschap een verrassing was, ben je misschien bezorgd of onzeker.

Al deze gevoelens zijn heel gewoon.

  • Op fysiek gebied kun je symptomen ondervinden die verbazend veel op de symptomen van je menstruatie lijken. Krampen en pijn in je onderrug zijn normaal. In plaats van je ongemakken en vermoeidheid te negeren, is het goed om jezelf wat rust te gunnen: neem een warm (geen heet) bad, luister naar rustgevende muziek of doe een heerlijk dutje.
  • En over jezelf verwennen gesproken, het is nu tijd om je lichaam echt te behandelen met het respect dat het verdient! Probeer zo gezond mogelijk te eten.

Eten voor twee betekent niet twee keer zoveel eten! De meeste zwangere vrouwen hebben slechts 300 extra calorieën per dag nodig.

Dit houdt bijvoorbeeld het volgende in: twee kopjes magere melk, één bolletje ijs, een bagel met roomkaas of een broodje tonijn.

Misschien vind je dit ook interessant: