pregnancy-week-by-week-week-21

Je bent in "week":

Zwangerschap per week: week 21

Naarmate de baby groeit, voel je steeds duidelijker leven in je buik. In week 21 staan slaap en hartslagen centraal. Lees verder over de ontwikkelingen van je baby en wat je kunt verwachten.

 

Jouw baby

  • De hartslag van je baby wordt steeds sterker en luider! Nog een paar weken geleden had de dokter een speciaal apparaat nodig om de hartslag te kunnen horen, het zogenoemde doptone-apparaat. Nu is er alleen nog een stethoscoop nodig.
  • Als je thuis naar de hartslag van je baby wilt luisteren, kun je een eenvoudige stethoscoop kopen bij de drogist. (Papa’s, broers en zussen en grootouders kunnen ook meeluisteren.) De hartslag van je kleintje is moeilijk te onderscheiden van die van jou. Luister naar het snellere ritme, de hartslag van een baby is 120 tot 160 slagen per minuut, ongeveer twee keer zo snel als die van jou. Veel vrouwen vinden dat het klinkt als galopperende paarden.
  • Je baby weegt nu tussen 300 en 350 gram en is ongeveer 23 cm lang. Precies de lengte en het gewicht van een banaan of wortel. Naarmate je baby groeit, begint het in subtiele cycli te slapen en te ontwaken.
  • Op echo's is te zien hoe ongeboren baby's soms al een favoriete houding hebben om te slapen. Jouw baby steunt zijn kin misschien op zijn borst, of in zijn handen, of hij houdt het hoofd naar achteren.

 

Jouw zwangerschap

  • Rugpijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap. Vooral in de onderrug, En dat is niet verwonderlijk: je groeiende baarmoeder verschuift je zwaartepunt en trekt je onderrug naar voren.
  • Ondertussen zorgt het hormoon relaxine ervoor dat alle gewrichten en pezen in je lichaam losser worden. Inclusief de banden waarmee je bekkenbeenderen aan je wervelkolom vastzitten. Het losser worden van de gewrichten komt goed van pas bij de geboorte: hierdoor kan het bekken zich verwijden zodat het hoofd van je baby erdoorheen kan. Het betekent ook dat je de komende paar maanden een pijnlijke rug hebt!
  • Om je rugpijn te verzachten kun je de volgende dingen in je dagelijkse gewoonten aanpassen. Gebruik een voetensteun als je zit. Zo plaats je je voeten een beetje omhoog.
  • Als je moet staan om te koken of af te wassen, zet dan één voet op een krukje. Zo verminder je de druk op je onderrug.
  • Neem een lekker warm bad. Als je rugpijn niet weggaat, neem dan contact op met je verloskundige.

 

Van de deskundigen

Fruit en groenten vormen een goede bron van vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap. Maar wat doe je als je ze niet lust? "Wees creatief," adviseert deskundige en gediplomeerd verpleegkundige Margaret Comerford Freda. "Drink groentesap (of mengsels) of probeer verschillende toppings zoals kaas die de smaak van de groenten camoufleren.

Misschien vind je dit ook interessant: