Zo overleef je stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap

Zo overleef je stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap

Elaine Zwelling

Zwanger zijn is een aangrijpende ervaring. Zorgverleners, vrienden en familie focussen meestal op de lichamelijke aspecten van je zwangerschap. Hun eerste zorg is natuurlijk dat jij en je baby gezond zijn. Want de lichamelijke aspecten van een zwangerschap zijn concreter en makkelijker te observeren.

Maar veel zwangere vrouwen vinden emoties en de stemmingswisselingen net zo moeilijk als de lichamelijke symptomen.

Hoe ga je best om met al die gevoelens, huilbuien en stemmingen? 

 

De verrassing en de schok van zwanger zijn

Veel vrouwen kijken uit naar hun zwangerschap. Maar eens het zover is, kun je je anders voelen dan je verwachtte.

Vrouwen die angstgevoelens hadden verwacht kunnen zich verrassend op hun gemak voelen, terwijl degenen die dachten dat ze er klaar voor waren zich opeens heel onzeker kunnen voelen.

Je gevoelens veranderen elk trimester. En iedere fase brengt nieuwe emotionele uitdagingen met zich mee.

  • In het eerste trimester kun je moeite hebben met het feit dat je zwanger bent.
  • Tijdens het tweede trimester kun je geobsedeerd raken over het feit dat je echt een baby gaat krijgen.
  • In het derde trimester zul je dit verder uitdenken en over de verantwoordelijkheden en over het geluk van het moederschap peinzen. Er is wat aanpassing voor nodig!

Veranderende rollen

Een zwangerschap verandert ook de dynamiek van de relaties binnen het gezin. Is dit je eerste baby? Dan,zul je de switch moeten maken van alleen je eigen verplichtingen naar een voltijdse verantwoordelijkheid voor een ander wezentje.

Als dit je tweede baby is (of derde of vierde!), zullen er nog steeds veranderingen plaatsvinden in het gezin, omdat je verantwoordelijkheden groter worden. De komst van een baby kan soms stressvol zijn. Zelfs onder de gelukkigste omstandigheden.

In verwachting zijn van een baby is een normaal en fantastisch onderdeel van je leven, maar het kan overweldigend zijn. Je gevoelens kunnen versterkt worden door de hormonale veranderingen die in je lichaam plaatsvinden.

 

Wat je kunt voelen

Hierbij een aantal emoties en reacties die veel zwangere vrouwen kunnen ervaren. Hou er rekening mee dat ze niet allemaal negatief zijn:
  • Vreugde, blijdschap en opwinding
  • Onzekerheid
  • Prikkelbaarheid
  • Kalmte
  • Afhankelijkheid naar je partner of de familie toe
  • Trots zijn dat je een wonder hebt verricht
  • Een band ontwikkelen met je baby voordat hij geboren is
  • Positieve of negatieve reacties op de verandering van je lichaam
  • Een warhoofd zijn
  • Een triest gevoel dat dingen niet meer zullen zijn zoals voorheen
  • Je zorgen maken over financiën, leefomstandigheden, verzorging, verlies van onafhankelijkheid, veranderingen in de relatie met je partner, de bevalling en de geboorte, de vraag of je wel een goede mama zal zijn, enzovoort
  • Ongeduld (het gevoel hebben dat je al eeuwen zwanger bent)
  • Overgevoelig reageren op commentaren of adviezen van anderen
  • Regelmatige huilbuien
  • Dagdromen over je baby

Je emoties onder controle houden.

Ook al zijn alle bovenstaande emoties heel normaal, je kunt manieren vinden om je stemmingswisselingen onder controle te houden.

Blijf lichamelijk gezond: Eet goed, doe aan sport en rust goed uit. Als je je niet goed voelt of je bent moe, zul je eerder angstaanvallen krijgen of van streek raken.

Vergaar informatie: Ga zitten en lees alles over prenatale en geboortelessen. Lees ook boeken over zwangerschap. Als je weet wat je te wachten staat, adviezen vergaart bij deskundigen en met andere aanstaande ouders spreekt, zal je stress verminderen.

Wees openhartig: Deel je gedachten en je gevoelens met je partner, met vrienden of met familieleden.

Neem de tijd: Overlaad jezelf niet met verplichtingen op je werk of thuis.

Vergeet niet: Raadpleeg je arts als je emoties te sterk zijn of als je voelt dat je niet meer helder kunt nadenken.Dit is altijd de eerste stap voor je medicijnen begint te slikken.


Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...

Bellenblazen

  • Locatie

    Binnen of buiten

  • Promoot

    Sport en spel

  • Wat je nodig hebt

    1/8 kop vloeibaar afwasmiddel, 4 liter water, 1/2 eetlepel glycerine