Ontspanningstechnieken om je bevalling te vergemakkelijken

Ontspanningstechnieken om je bevalling te vergemakkelijken

Zelfhulptechnieken

Ben je bekend bent met meditatie- en ontspanningstechnieken? Dan weet je hoe krachtig je geest is om lichamelijke reacties op stress, pijn en angst te beheersen.

Bij je bevalling komt deze eigenschap goed van pas. Er zijn vele manieren om met pijn of paniekaanvallen om te gaan tijdens de bevalling. Maar zoals voor alle vaardigheden geldt: oefening baart kunst. Dus hoe eerder je ermee begint, hoe beter.

NIEUWE VAARDIGHEDEN VOOR GEBOORTE EN MEER

De pijnbestrijdingstechnieken die je in deze lessen over prenatale zorg en geboorte zult leren, zijn nog nuttig ver na de geboorte van je baby.

  • Leren doorademen tijdens je weeën
  • Ontspanning gebruiken om ongemak en angst te beheersen

Verminderen de kans op pijnstillers . Geen medicijnen bevordert de voortgang van de bevalling en is goed voor je baby. Omdat de meeste pijnstillers, in enige mate, invloed hebben op je kleintje.

Doordat je weet dat je lichaam geweldige mechanismen bezit om met de bevallingspijn om te gaan, zul je jezelf sterker voelen wanneer je grote dag nadert.

IN DE TOEKOMST

De nieuwe vaardigheden komen niet alleen nu van pas. Ze zijn heel nuttig bij andere fysieke ongemakken en stress tijdens je verdere leven. Ze helpen je ontspannen terwijl je borstvoeding leert geven. Of ze geven je manieren om rustig te blijven tijdens de zwaarste momenten van het ouderschap.

JEZELF VOORBEREIDEN

De bevallingslessen hebben hun eigen lesmethode. Als je ervoor betaalt, bieden ze gespecialiseerde lessen over bepaalde ontspanningstechnieken, yoga en massagevaardigheden. Alle prenatale cursussen behandelen algemene ademhalingsvaardigheden en veelgebruikte bewegingstechnieken tijdens de bevalling. Hier zijn een paar oefeningen die de moeite waard zijn om te leren en te oefenen in de laatste weken van de zwangerschap:

ADEMEN BIJ PIJN

Er zijn speciale ademhalingstechnieken die je helpen ontspannen, concentreren en je weeën vergemakkelijken. Tijdens bevallingslessen demonstreert je prenatale docent je hoe je tussen weeën diep moet ademhalen en hoe je na elke wee snel uit moet blazen. Correct ademhalen is vooral belangrijk in de tweede fase van de bevalling, wanneer je moet proberen een sterke drang om te persen bij de bevalling te beheersen. Je kunt je ademhaling gebruiken om niet in paniek te raken en rustig te blijven in stressvolle situaties in het dagelijks leven. 

BEKKENTRAINING

Met eenvoudige oefeningen bereid je je bevalling voor en versterk je je buikspieren en bekkengebied.

Je verloskundige zal laten zien hoe je vitale spieren aanspant, waarvan je waarschijnlijk niet eens wist dat je die had!

Met je bekken schommelen kan nuttig zijn om het ongemak van 'rugpijn' te verlichten. Dit is een goede oefening voor als je je weeën meer in je onderrug voelt dan in je buik. Bekkenbewegingen kunnen ook helpen om de baby in een anterieure positie (achterkant van zijn hoofdje naar voren en zijn gezichtje in de richting van je rug) te bewegen, zodat hij klaar is voor de geboorte. Bekkenoefeningen helpen je in het algemeen ook om je houding te verbeteren. 

ONTSPANNING

Door stap-voor-stap je hele lichaam te ontspannen leer je jezelf te kalmeren en tussen de weeën door tot rust te komen. Dit kan ook de pijn van de volgende weeën verminderen. Weten hoe je je lichaam goed kunt ontspannen is een vaardigheid die de rest van je leven van pas komt.

VISUELE VERBEELDING

Tijdens de bevalling helpt je verbeelding (het fantaseren over iets leuks) je focus te verleggen naar iets leuks. Zo blijf je positief en kalm. Op andere stressmomenten heeft visuele verbeelding een kalmerend effect.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...