Ongemakken en kwaaltjes tijdens het derde trimester van je zwangerschap

Ongemakken en kwaaltjes tijdens het derde trimester van je zwangerschap

Margaret Freda

Je bent bijna bij de finish! Je buik wordt elke dag groter. En de dag dat je je kleintje zult zien, komt steeds dichterbij. Maar voor je kunt bevallen, moet je eerst nog een paar nieuwe pijntjes en klachten het hoofd bieden! 

Het toegenomen gewicht en de druk veroorzaken ongemakken zoals benauwdheid en spijsverteringsproblemen. Deze klachten zullen waarschijnlijk meteen na de geboorte verdwijnen. Maar er zijn maatregelen die je kunt nemen om de laatste maanden van de zwangerschap zo comfortabel mogelijk te maken.


1. Benauwdheid

Je baarmoeder wordt groter en groeit hoger in je buik. Daarom drukt die op je middenrif waardoor ademhalen moeizamer wordt. Je merkt misschien dat je al buiten adem bent als je de trap op loopt.

Doe het gewoon wat rustiger aan en probeer je niet te veel in te spannen.

Sommige vrouwen hebben ook ademhalingsproblemen als ze gaan liggen. Als dit het geval is, probeer dan in een halfzittende positie te slapen, omgeven door kussens voor wat extra steun. Benauwdheid tijdens het laatste trimester is vrijwel altijd normaal. Maar als je je ongerust maakt, praat dan met je verloskundige.


2. Brandend maagzuur en indigestie

Deze twee maagaandoeningen zijn aan elkaar gerelateerd. Ze steken meestal de kop op in het derde trimester. Dit is voor sommige vrouwen de eerste keer dat ze problemen ondervinden met de spijsvertering.

Waarom nu? Tijdens de zwangerschap werkt het maagdarmstelsel langzamer. Hierdoor ontspannen de spieren van de maag en slokdarm (de buis tussen de mond en de maag) zich. Zo kunnen maagzuren die normaal in de maag blijven naar boven komen. De zuren geven een brandend gevoel in je keel (daarom heet het brandend maagzuur). Je houdt er een nare smaak in je mond aan over van oude voedselresten en maagzuren. Dat is indigestie.

Probeer het volgende om brandend maagzuur en indigestie te voorkomen:
  • Eet regelmatig kleine porties en neem ook snacks tussen de maaltijden. Hierdoor blijft het maagzuur werken aan het verteren van voedsel in plaats van zich op te hopen in de maag
  • Vermijd vet voedsel
  • Blijf na het eten rechtop zitten (zwaartekracht helpt!). En eet niet meer vlak voor het slapengaan
  • Kauw op kauwgum om de bittere smaak in je mond te verminderen
Overleg eerst met je verloskundige voordat je maagzuurremmers gaat slikken.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...