Gezonde voeding tijdens je zwangerschap

Gezonde voeding tijdens je zwangerschap

Margaret Freda

Goede eetgewoonten zijn belangrijker dan ooit tevoren als je zwanger bent. 

Wat je eet, heeft invloed op

  • Je gezondheid
  • Hoe je je voelt
  • Je baby!

De organen van je baby hebben de juiste hoeveelheid eiwitten, koolhydraten en vetten nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Let dus goed op wat je eet. 

Wat is een goed eetpatroon tijdens de zwangerschap? In de eerste plaats moet je niet "diëten" (in de normale betekenis van het woord)! Dit is niet het moment om jezelf uit te hongeren. Volg een goed, voedzaam eetpatroon en je zult zonder problemen je zwangerschapsgewicht kwijtraken.

Als je een gewichtsprobleem hebt, of je nu te licht of zwaar bent, dan moet je wellicht een speciaal voedingsprogramma volgen tijdens je zwangerschap. Bespreek dit met je verloskundige. 


Hoeveel zal ik ongeveer aankomen?

11 tot 15 kg normaal! Kom je veel meer aan dan dat, dan kan het een tijdje duren voor je de zwangerschapskilo’s weer kwijt bent.

Calorieën

De meeste zwangere vrouwen hebben ongeveer 300 extra calorieën per dag nodig. Dit is ongeveer gelijk aan 2 bekers magere melk, 1 bolletje ijs, een bagel met roomkaas of een broodje tonijn.

Hunkeren naar bepaald eten

  • Niemand weet waarom sommige vrouwen naar bepaalde dingen verlangen tijdens hun zwangerschap. Maar hunkeren wordt niet gezien als het resultaat van een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Er is geen reden om voedsel waar je naar hunkert te vermijden. Zolang je met mate eet om een grote gewichtstoename te vermijden.
  • Helaas hunkeren sommige zwangere vrouwen naar niet-eetbare items zoals stijfsel of klei. Deze aandoening heet Pica. Als je naar niet-eetbare items verlangt, vertel dit dan aan je arts.

Eiwit

  • Zwangere vrouwen hebben ongeveer 60 gram eiwit per dag nodig. Een beker melk of circa 30 gram rood vlees bevat ongeveer 10 gram eiwitten.
  • Goede bronnen van eiwitten zijn: mager vlees, gevogelte, vis, droge bonen, linzen, noten, eieren en kaas.
  • Vermijd niet-gepasteuriseerde, zachte kaassoorten zoals brie. Vermijd ook rauwe eieren en rauw of half rauw vlees aangezien deze bacteriën kunnen bevatten die je kindje kunnen schaden.

Calcium

Calcium tijdens de zwangerschap is nodig voor de vorming van botten en tanden van de baby. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium tijdens de zwangerschap bedraagt 1.000 milligram per dag (1.300 milligram per dag als je jonger bent dan 19 jaar). 

Calcium zit in groene bladgroenten, sinaasappelsap, melk, yoghurt en kaas. 


IJzer

Je hebt 27 milligram per dag nodig als je zwanger bent. Vis, gevogelte, volgranenbrood, ontbijtgranen, groene bladgroenten, peulvruchten, gedroogd fruit, eieren, lever en rood vlees zijn allemaal goede bronnen van ijzer. De meeste vrouwen slikken ijzersupplementen in het tweede en derde trimester. Maar als je een ijzerrijk dieet volgt, heb je deze supplementen niet nodig.

Prenatale vitamines en mineralen

Hoewel vitamine- en mineraalsupplementen niet echt nodig zijn voor vrouwen met een evenwichtig dieet, vinden de meeste verloskundigen en gynaecologen dat ze niet schadelijk zijn. Je kunt ze dus gebruiken vanaf het eerste trimester . Gebruik ze niet in plaats van een uitgebalanceerd eetpatroon. want dat laatste is altijd belangrijk tijdens de zwangerschap. Raadpleeg eerst je huisarts voordat je tijdens je zwangerschapsvitaminen of -supplementen gaat gebruiken. Hou alle vitamine- en ijzerpreparaten in afgesloten, kindveilige verpakkingen als er jonge kinderen in huis zijn, om zo een mogelijke overdosis te voorkomen.


Cafeïne

Gematigde consumptie van cafeïne is beter voor je. Drink niet meer dan één of twee cafeïnehoudende dranken per dag. Dat betekent waarschijnlijk dat je moet stoppen of minderen met het drinken van koffie en frisdrank.


Aspartaam (zoetstof)

Vermijd kunstmatige zoetstoffen zo veel mogelijk.

Natrium (zout)

Natrium is een belangrijke voedingsstof. De meeste vrouwen consumeren voldoende natrium in hun dagelijkse voeding. In het verleden beperkten verloskundigen het zoutgebruik tijdens de zwangerschap. Maar we ontdekten dat zoutconsumptie bij zwangere vrouwen geen probleem is, tenzij er sprake is van een specifieke risicofactor zoals een hoge bloeddruk.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...