10 tips om ochtendmisselijkheid te voorkomen tijdens de zwangerschap

10 tips om ochtendmisselijkheid te voorkomen tijdens de zwangerschap

Elaine Zwelling

Je wordt misselijk van alles, vooral ‘s ochtends . Van ontbijt te zien of te ruiken. Zelfs de gedachte aan eten maakt je onwel. Je vraagt je misschien af of er iets niet goed gaat? Helemaal niet! Je hebt last van ochtendmisselijkheid. En je bent niet de enige.

 

Wat is ochtendmisselijkheid?

Misselijkheid, soms in combinatie met overgeven, is een normaal verschijnsel in het begin van de zwangerschap. Ongeveer 50 tot 70% van alle zwangere vrouwen hebben hier last van in hun eerste trimester. Misselijkheid is niet alleen normaal, het is ook een teken dat de zwangerschap goed verloopt.

Wanneer?

Het wordt dan wel ochtendmisselijkheid genoemd. Als je zwanger bent kun je op ieder tijdstip van de dag misselijk worden en overgeven.

 

Hoe?

Dokters denken dat de symptomen worden veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG.Dat wordt aangemaakt bij het ontwikkelen van de placenta. Maar andere factoren zoals een lage bloedsuikerspiegel, verhoogde maagzuren, stress en vermoeidheid tellen natuurlijk ook mee.


Strategieën om ochtendmisselijkheid te voorkomen.

  • Preventie is de beste manier! Leg crackers, rijstkoeken of zelfs een stukje chocola naast je bed. Als je iets eet voor je opstaat, stijgt je bloedsuikerspiegel.
  • Eet vijf tot zes keer kleine per dag in hoeveelheden, in plaats van drie keer per dag een stevige maaltijd. Zo vermijd je een lege maag en blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.
  • Zorg ervoor dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt (vlees, vis, eieren, kaas) en complexe koolhydraten (fruit, groente, granen) om aan de eisen van je groeiende baby te voldoen.
  • Sommige voedingsdeskundigen raden aan om 75 tot 100 milligram van een vitamine B6 supplement in te nemen om misselijkheid te voorkomen.
  • Slik je normale prenatale vitaminen in en vermijd kruidig en vet voedsel
  • Vermijd oververhitting of zweten en rust voldoende uit.

Omgaan met misselijkheid: op korte termijn

Als je al misselijk bent, probeer dan eens deze tips!

  1. Adem langzaam in door de neus en uit door de mond. Of probeer een mooi beeld op te roepen
  2. Zuig of kauw op ijsblokjes, of zuig op een vers gesneden citroenschijfje.
  3. Als je moet kokhalzen van tandenpoetsen, probeer dan een mondspoeling en spoel regelmatig om je mond fris te houden.
  4. Probeer een glas melk te drinken of neem twee calciumtabletjes om het zuur in je maag te neutraliseren.
  5. Druk een koud doekje of een ijszak tegen je keel aan.
  6. Voeg geraspte gember toe aan groente of ander voedsel (dit is een natuurlijk middel tegen misselijkheid).
  7. Drink kamille- of gemberthee.
  8. Blijf drinken, ook al heb je geen zin in vast voedsel (het kan ook helpen om tijdens de maaltijd geen vloeibaar en vast voedsel door elkaar te nuttigen.).
  9. Druk met je vingers op de botten onder aan je schedel (boven je nek, net achter de oren) of druk er wat ijs tegenaan. 
  10. Probeer armbandjes die misselijkheid verlichten: deze armbandjes hebben een knopje dat op een specifiek punt drukt en zo misselijkheid verlicht. Je kunt ze kopen bij de apotheek. 

Omgaan met misselijkheid: op langere termijn

Het goede nieuws is dat bij de meeste vrouwen de ochtendmisselijkheid na vier maanden ophoudt, als het hormonenniveau wat afneemt. 

Neem contact op met je huisarts als

  • Je symptomen van misselijkheid en overgeven aanhouden
  • Je er meer dan één of twee keer per dag last van hebt
  • De ochtendmisselijkheid je belemmert om te eten of te drinken, en het na het eerste trimester nog niet ophouden
Je hebt misschien een ernstiger probleem dat hyperemesis gravidarum wordt genoemd en waarbij een medische behandeling is vereist.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...

Babyspelletje: vangen

  • Locatie

    Binnen of buiten

  • Promoot

    Motorische vaardigheden

  • Wat je nodig hebt

    Zachte ballen van verschillende groottes, kleuren en structuren