Tips tegen slaaptekort tijdens je zwangerschap

Tips tegen slaaptekort tijdens je zwangerschap

Margaret Freda

Voor sommige zwangere vrouwen is een goede nachtrust gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een groeiende buik, een actieve baby en hormonale veranderingen kunnen het moeilijk maken om in slaap te vallen en door te slapen. Lees hier de veelvoorkomende oorzaken van slaaptekort tijdens de zwangerschap en ook wat je ertegen kunt doen.

  1. Draaien en woelen
    Een van de meest voorkomende klachten tijdens de zwangerschap is het vinden van een comfortabele slaappositie. Meerbepaald in het derde trimester.

    Tip:


    Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën ter ondersteuning van je onderrug. Je kunt ook een lichaamskussen aanschaffen dat over de hele lengte van je lichaam loopt en steun biedt waar je dat het meeste nodig hebt. Sommige vrouwen hebben baat bij slapen in een enigszins opgerichte positie met veel kussens achter en rondom zich.
  2. Vaak plassen
    Hoe verder je zwangerschap is gevorderd, hoe vaker je moet plassen. En dat geldt ook voor 's nachts! 

    Tip:


    Je baarmoeder groeit en gaat steeds meer op je blaas drukken. Daarom moet jij veel meer plassen dan gewoonlijk. Overdag hoef je niet minder te drinken dan normaal, maar vermijd te veel vloeistof vlak voor het slapengaan.

    Let op:

    In veel gevallen is vaak plassen gewoon een symptoom van zwanger zijn. Maar weet wel dat urineweginfecties hetzelfde effect hebben. Vaak plassen is trouwens niet het enige symptoom van een urineweginfectie: mogelijk heb je het gevoel dat je dringend moet plassen ("urgentie" genoemd) en hierbij pijn of een brandend gevoel hebt. Als je andere symptomen ervaart, neem dan contact op met je huisarts. Hij zal waarschijnlijk je urine testen om te zien of je een bacteriële infectie hebt.
  3. De activiteit van je baby
    Sommige vrouwen worden ‘s nachts wakker van de bewegingen van de baby. Daar valt jammer genoeg niets aan te doen en dat hoeft ook niet: een bewegende baby is meestal een gezonde baby! Geen nood, het slaaptekort is maar tijdelijk.

    Tip:


    Als baby's niet langer bewegen of trager worden, beginnen we ons zorgen te maken om hun gezondheid. Dus hoewel het misschien frustrerend voor je is, is het in feite een teken dat je kleintje goed gezond is. Als je baby je 's nachts wakker houdt, kan je overdag proberen wat slaap te krijgen. Zelfs een kort dutje kan je helpen weer fris te voelen.

Tips voor een goede nachtrust:


  • Verwijder alle cafeïne uit je voedingspatroon.
  • Maak regelmatig een kleine wandeling. Onderzoek toont aan dat regelmatig bewegen leidt tot beter slapen. 
  • Probeer net voor het slapengaan een glas warme melk te drinken.
  • Slik niet om het even welk medicijn of plantenextract dat je helpt te slapen. Overleg altijd eerst met je huisarts.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...