Slaaptips voor nieuwe mama’s

Slaaptips voor nieuwe mama’s

Rebecca Adler Warren

Zoals elke nieuwe mama ben je waarschijnlijk een beetje moe. Zelfs als je kleintje 's nachts wakker wordt, moet je genoeg slapen. .Creëer een slaaproutine met deze slaaptips.

1. Doe een dutje wanneer de baby dat doet

  • Plan je rustperiodes overdag. Zeker tijdens de eerste levensmaanden van je baby.  Dan moet hij elke twee of drie uur gewekt worden voor een voeding.
  • De was en de afwas kunnen wachten. Wanneer je baby een dutje doet is het jouw kans om wat slaap in te halen. Probeer om eerder op de dag in plaats van 's avonds een dutje te doen. En zorg ervoor dat je niet later dan 16.00 uur wakker wordt. Op deze manier is je lichaam klaar om te gaan slapen als het tijd is om naar bed te gaan. 

 

2. Ga naar buiten en blijf in beweging

Bewegen is goed voor je en voor je baby. En je slaapt er 's nachts beter door. Daarnaast zorgt frisse lucht ervoor dat nieuwe mama’s zich energieker voelen. 

Probeer elke ochtend tussen de voedingen een wandeling in te plannen. 


3. Sluit vriendschap met het babyflesje

Geef je borstvoeding met succes? Vraag je huisarts dan eens of het een goed idee is om flesvoeding te introduceren. Dit kan meestal na vier à vijf weken. Het voordeel? Je partner of hulp kan de voeding van 03.00 uur overnemen. Zo haal jij slaap in!

 

4. Zorg voor een rustige omgeving

Het valt niet mee om in slaap te vallen als je elke dag 24 uur paraat moet staan. Maar als je een baby hebt, ben je constant alert en zit je boordevol adrenaline. Dat komt omdat je constant oververmoeid bent. Tip: in een koele, donkere kamer val je makkelijker in slaap. 

Probeer een oogmasker, een witteruismachine of zachte muziek. Het is misschien verleidelijk je kleintje bij je in bed te nemen, maar je krijgt een betere nachtrust als je kindje in een mandje naast je bed of in zijn eigen wiegje slaapt. Hij leert om zichzelf te kalmeren en jij geniet van een nachtrust die minder vaak verstoord wordt.

Slaap heeft een rechtstreekse invloed op je humeur, op je energieniveau en op je capaciteit om je overgewicht na de bevalling weer kwijt te raken. Het inplannen van rustperiodes voor jezelf en je baby spreekt dus voor zichzelf. Als je je goed voelt, ben je beter in staat om te gaan met de dagelijkse uitdagingen die een baby met zich meebrengt. Bovendien is de kans groter dat je keuzes maakt die goed zijn voor de langetermijnontwikkeling van je kind.

Misschien vind je dit ook interessant:

Speel het "kiekeboe-beer" spel

  • Locatie

    Binnen of buiten

  • Promoot

    Verstandelijke ontwikkeling, fijne motorische vaardigheden, objectpermanentie

  • Wat je nodig hebt

    Alles wat je nodig hebt is een deken of doek en een verrassend speeltje voor je baby.

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...