Slaaptips per trimester van je zwangerschap

Slaaptips per trimester van je zwangerschap

Rachel Morris

Zwangerschap brengt een heleboel onverwachte verrassingen met zich mee. Een verstoord slaapritme is misschien wel het vervelendste neveneffect.


Je bent niet de enige

Veel aanstaande mama’s hebben problemen met inslapen en doorslapen tijdens de zwangerschap. Dit komt door hun veranderde hormoonhuishouding. Ook het dragen van een baby zorgt voor fysiek ongemak. Gelukkig kun je deze frustrerende situatie aanpakken. Probeer zoveel mogelijk te slapen tijdens je zwangerschap. Want de gezondheid van je nieuwe baby is afhankelijk van je eigen gezondheid

Lees hier een zwangerschapstip voor elk trimester. 


Slapen tijdens het eerste trimester

  • Tijdens de eerste paar maanden van je zwangerschap moet je vaker ‘s nachts plassen. Dit is normaal.
    Tip: wil je het aantal toiletbezoekjes verminderen? Probeer dan ‘s avonds zo min mogelijk drinken. Zorg er wel voor dat je overdag genoeg water drinkt.
  • Stress kan aanstaande mama’s uit hun slaap houden.
    Tip: maak je je zorgen over je nieuwe zwangerschap?  Leg dan een dagboek naast je bed. Schrijf voor het slapen je zorgen van je af. Het opschrijven helpt je stress te verminderen zodat je in slaap valt. 


Slapen tijdens het tweede trimester

  • Veel aanstaande mama’s merken dat hun slaap tijdens het tweede trimester verbetert omdat ze minder vaak moeten plassen. Tijdens dit trimester brengt de lichaamsverandering dan weer slaapproblemen.
    Tip: slapen op je zij met opgetrokken knieën is de comfortabelste positie. Strategisch geplaatste kussens kunnen je helpen deze positie op je zij te behouden. Maar maak je geen zorgen als je in het midden van de nacht terug rolt op je rug. Dat is een van die aspecten van de zwangerschap die je niet in de hand hebt. 


Slapen tijdens het derde trimester

  • Tijdens het laatste trimester van je zwangerschap moet je meestal weer vaker plassen. Je krijgt ook last van maagzuur, kramp in je benen en het ongemak van je opzwellende buik.
    Tip: Je kunt je lichaam voorbereiden op de slaap door te ontspannen voor je naar bed gaat. Neem bijvoorbeeld een warm bad een kwartier voor je gaat slapen.
    Tip: Een vaste bedtijdroutine helpt je lichaam tot rust te komen zodat je goed slaapt. Hoewel het verleidelijk kan zijn om 's avonds door te werken aan de voorbereidingen voor de nieuwe baby moet je niet vergeten je eigen behoeften voorop te stellen. De decoraties voor de babykamer kunnen tot morgen wachten!
  • Als je jouw bedtijdroutine hebt gevonden, wijk er dan niet meer van af. Het is mogelijk om goed te slapen terwijl je zwanger bent, maar dat wordt een stuk moeilijker eens je bent bevallen. Zorg dus dat je nu voldoende slaap pakt!

Misschien vind je dit ook interessant:

Speel het "kiekeboe-beer" spel

  • Locatie

    Binnen of buiten

  • Promoot

    Verstandelijke ontwikkeling, fijne motorische vaardigheden, objectpermanentie

  • Wat je nodig hebt

    Alles wat je nodig hebt is een deken of doek en een verrassend speeltje voor je baby.

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...