Voedingsmiddelen die je beter vermijdt voor je baby en peuter

Voedingsmiddelen die je beter vermijdt voor je baby en peuter

Monica Gullon

Pasgeboren baby

Tot je baby klaar is voor vaste voeding moet je hem niets anders geven dan moedermelk of flesvoeding. Dat is meestal rond 4 tot 6 maanden. Geef je te vroeg vaste voeding? Dan kan je baby dit inhaleren over de longen of te veel eten binnenkrijgen.

Deze voedingsmiddelen kun je beter vermijden:

  • Vaste voeding (tot hij rechtop kan zitten en voedsel van een lepel kan eten)
  • Ontbijtgranen in een fles



Baby

Je baby raakt net gewend aan vaste voeding, maar heeft nog geen tanden om te kauwen. Je belangrijkste aandachtspunten op dit moment zijn verstikkingsgevaar en allergische reacties. 

Voedsel moet voldoende geprakt, gekookt en gepureerd zijn. Begin met 1 voedingsmiddel per maaltijd, biedt dit verschillende dagen achter elkaar aan en controleer op allergische reacties voordat je een nieuw voedingsmiddel introduceert.

Deze voedingsmiddelen kun je beter vermijden:

  • Ontbijtgranen in een fles (levert altijd verstikkingsgevaar).
  • Elk voedingsmiddel waarvoor tanden nodig zijn.
  • Ronde, gladde voeding die een verstikkingsgevaar oplevert.
  • Stevig of plakkerig voedsel dat in de mond kan blijven plakken (zoals pindakaas en spekjes).
  • Koemelk (de eiwitten en mineralen zijn te zwaar om te verteren voor een baby totdat hij minimaal 12 maanden oud is).



Peuter

Vergeleken met de baby die hij slechts een paar maanden geleden was, lijkt je peuter haast volwassen. Hij kan nu koemelk drinken en heeft allerlei verschillend voedsel geprobeerd. Maar verstikking blijft nog steeds een gevaar. Twijfel je over een voedingsmiddel? Snij het eten dan in heel kleine stukjes. Dit zijn een aantal voedingstips:

Deze voedingsmiddelen kun je beter vermijden

  • Frisdrank, koffie, thee en chocolade (om suikerverslaving te voorkomen).
  • Zaken waarin kinderen zich gemakkelijk verslikken (harde snoepjes, pindakaas met stukjes, etc.).
  • Hele druiven, hele cherrytomaatjes.
  • Grote stukken eten, zoals vlees, aardappel of rauwe groente en fruit.



Tips voor slimme mama’s

  • Twijfel je of bepaald eten veilig is voor jouw kind? Controleer het eerst bij het consultatiebureau.
  • Hou altijd een oogje op je kind wanneer het zit te eten.
  • Haast je niet tijdens maaltijden.
  • Stimuleer je kind om rechtop te zitten tijdens het eten en voldoende te kauwen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Baby-Dry Pants

Tot 12 uur lang droog in een gemakkelijk verwisselbaar broekje.

Speel het "kiekeboe-beer" spel

  • Locatie

    Binnen of buiten

  • Promoot

    Verstandelijke ontwikkeling, fijne motorische vaardigheden, objectpermanentie

  • Wat je nodig hebt

    Alles wat je nodig hebt is een deken of doek en een verrassend speeltje voor je baby.