Speciale voedingstips voor aanstaande mama’s

Speciale voedingstips voor aanstaande mama’s

Cheryl Lock

Zwanger zijn is een mooie, leuke en soms verwarrende tijd, vooral als het over je eten gaat. 

Je baby verzorgen begint zodra je weet dat je zwanger bent. Een goede voeding zorgt ervoor dat jij en je foetus zo gezond en sterk mogelijk door de zwangerschap komen.

Mama’s die een speciaal eetpatroon volgen, hebben wat meer moeite met gezonde maaltijden. Onthoud dat het meestal geen probleem is om je eetpatroon tijdens de zwangerschap te blijven volgen. Of je nu vegetarisch, veganistisch of glutenvrij eet. 

Maar laat je huisarts wel weten dat je een bepaald dieet volgt. Zo kan die checken of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die de baby nodig heeft.

Lees hier welke voedingstoffen je nodig hebt. 


Eiwitten

Een gezond voedingspatroon tijdens de zwangerschap moet veel eiwitten bevatten. Ze voorzien je van de nodige energie en helpen je baby met zijn ontwikkeling. Gelukkig zijn eiwitten in talloze eetwaren te vinden, zoals vlees, kip, eieren, melkproducten, bonen, tofu, groente en noten. Probeer drie keer per dag eiwitten te eten. 


Calcium

Calcium is belangrijk voor de ontwikkeling van je baby. Probeer tijdens de zwangerschap extra calcium in te nemen. Yoghurt, magere melk, kaas, verrijkte granen en groente met donkergroene bladeren zijn allemaal perfecte calciumbronnen. 


IJzer

Een dieet dat uit rundvlees, varkensvlees, gedroogde bonen, spinazie en havermoutpap bestaat, zal je al het ijzer geven dat je nodig hebt. 


Foliumzuur

Dit is belangrijk voor aanstaande mama’s. Omdat foliumzuur de placenta ondersteunt. Foliumzuur zit in sinaasappels (en het sap), aardbeien, bladgroente, bieten, bloemkool, pasta, bonen en noten. 


Vitaminen

Zorg dat je alle benodigde vitaminen binnenkrijgt, zoals vitamine A, C, D, E en B2 en zink. De makkelijkste manier om al deze vitaminen binnen te krijgen is met groente, fruit en volle granen.

Als je zwanger bent is het belangrijk om de gezondheidsvoorschriften van je huisarts te volgen, vooral als je een speciaal dieet volgt. Als je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, kan een supplement helpen, maar bespreek dit eerst met je huisarts. Onthoud, hoe gezonder je eet, des te beter voor je baby!

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...