Emoties tijdens je zwangerschap. Stemmingswisselingen zijn emotioneel gezond

Emoties tijdens je zwangerschap. Stemmingswisselingen zijn emotioneel gezond

Elaine Zwelling with Prof Dieter Wolke RN, PhD, FACCE

Het ene moment ben je dolgelukkig, het andere moment voel je je ellendig. Tijdens je zwangerschap gaan je emoties alle kanten op. Lees verder voor hulp bij emotionele achtbanen en tips om deze stemmingswisselingen onder controle te houden.

Een zwangerschap is een erg emotionele ervaring. Je bent er waarschijnlijk ondertussen wel achter dat andere mensen, artsen, verloskundigen en familie en vrienden, zich vooral op de fysieke aspecten van je zwangerschap richten in plaats van op je emotionele gezondheid. Ze willen dat jij en je baby gezond zijn, en de fysieke aspecten zijn concreter en worden gemakkelijker waargenomen door anderen. Toch zijn de meeste zwangere vrouwen het eens dat de zwangerschapsemoties en stemmingswisselingen even belangrijk zijn.

Wat maakt zwanger zijn zo emotioneel? Hoe kan je er het beste mee omgaan?

De grote verandering

De meeste vrouwen kijken ernaar uit om zwanger te zijn en mama te worden. Maar ben je eenmaal zwanger, gepland of niet, kunnen je gevoelens anders zijn dan wat je had verwacht. Emotionele gezondheid kan lastig zijn. Vrouwen die angstgevoelens hadden verwacht, kunnen verrassend op hun gemak zijn. Degenen die dachten dat ze er klaar voor waren, kunnen zich plotseling onzeker voelen.

Je gevoelens veranderen normaal gesproken met elk voorbijgaand trimester, en elke fase brengt zijn eigen emotionele problemen met zich mee. In je eerste trimester kan je moeite hebben met het feit dat je zwanger bent. Tijdens het tweede trimester focus je op het idee dat je echt een baby krijgt. In het derde trimester zal je waarschijnlijk dieper beginnen nadenken over de verantwoordelijkheden en het plezier van het moederschap. Dit vraagt om veel emotionele aanpassingen!

Veranderende rollen

De dynamiek binnen het gezin verandert ook tijdens de zwangerschap. Als dit je eerste baby is verander je van individu of helft van een koppel – met verplichtingen enkel naar jezelf of naar je partner toe – naar iemand met een voltijdse verantwoordelijkheid voor een compleet afhankelijk kind.

Ook als je een tweede (of derde of vierde) kindje krijgt, vinden er veranderingen plaats binnen het gezin omdat je verantwoordelijkheden uitbreiden. Je gezinnetje verrijken met een nieuw leven kan met momenten stressvol zijn – zelfs onder de gelukkigste omstandigheden – waardoor je emotionele gezondheid op de proef wordt gesteld. Daarom wordt een zwangerschap soms ook wel een “ontwikkelingscrisis” genoemd. Hoewel een baby krijgen heel normaal is en één van de grote wonderen van het leven is, kan het nog steeds overweldigend zijn. En je gevoelens kunnen worden vergroot door de hormonale veranderingen die in je lichaam plaatsvinden.

Wat je kan voelen

Dit zijn emoties en reacties die veel zwangere vrouwen melden. Let op, ze zijn niet allemaal negatief:
vreugde, geluk en opwinding
depressie, onzekerheid of angst
prikkelbaarheid
kalmte
grotere afhankelijkheid van je partner of gezin
trots dat je een wonder hebt volbracht
liefde voor je baby, je eraan hechten, zelfs voordat het geboren is
reacties op de veranderingen van je lichaam (je kunt genieten van de manier waarop je lichaam eruit ziet tijdens de zwangerschap, of niet)
je verstrooid voelen
verdriet over het verlies van de manier waarop de dingen vroeger waren
zorgen over de financiën, woonsituatie, kinderopvang, verlies van zelfstandigheid, veranderingen in je relatie, bevalling en geboorte, of je wel een goede mama zult zijn en ga zo maar door
gevoelens van ongeduld - alsof je eeuwig zwanger bent geweest
overgevoeligheid voor opmerkingen of advies van anderen
vaak huilen
dagdromen over je baby

je zwangerschapsemoties onder controle houden

Hoewel al het bovenstaande normaal is, kan je maatregelen nemen die stemmingswisselingen verminderen tijdens deze spannende maar stressvolle tijd:

Blijf lichamelijk gezond. Eet goed, doe oefeningen en rust genoeg. Als je je niet goed voelt, ben je sneller angstig of overstuur.
Informeer je. Volg prenatale lessen, ga naar bevallingsbijeenkomsten en lees boeken over zwangerschap. Weet wat je te wachten staat, naar professionals luisteren en kennis maken met andere aanstaande ouders kan stress verlichten.
Deel je gedachten en gevoelens met je partner, vrienden of familieleden.
Voorkom dat je jezelf thuis of op het werk overbelast door teveel verplichtingen aan te gaan.
Gebruik geen medicijnen tegen depressie of stemmingswisselingen tijdens de zwangerschap, inclusief homeopathische middelen. Raadpleeg altijd je verloskundige of arts voordat je medicijnen, uit de winkel of op recept, gebruikt tijdens de zwangerschap.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.