Belang van eiwitten tijdens je zwangerschap

Belang van eiwitten tijdens je zwangerschap

Het belang van eiwitten tijdens je zwangerschap

Je hebt niet alleen een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig. (tot 100 gram per dag) Je moet er ook voor zorgen dat je het juiste soort eiwit eet. Eiwit dat alle essentiële aminozuren bevat. Deze zijn belangrijk voor de groei en de ontwikkeling van je baby. En ze zitten vooral in vlees, vis en zuivelproducten. 

VOLDOENDE EIWITTEN 

Als er één ding is dat jij en je baby nu nodig hebben, dan zijn het eiwitten. Een eiwitrijk dieet zorgt ervoor dat je sterk blijft. Het geeft je baby bovendien de nodige aminozuren voor een gezonde groei en ontwikkeling.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten tijdens de zwangerschap is 60 gram. Sommige voedingsdeskundigen adviseren zelfs 100 gram per dag tijdens de zwangerschap. Een halve liter melk bevat minder dan de helft van deze hoeveelheid. Zelfs fervente melkliefhebbers voorzien best meerdere eiwitbronnen om aan deze hoeveelheid te komen.


HET GOEDE SPUL

Zwangere vrouwen hebben “kwalitatieve” eiwitten nodig. Dat wil zeggen:

  • Een gezond, eiwitrijk dieet met grote hoeveelheden van alle essentiële aminozuren.
  • Vlees, vis en zuivel zijn rijk aan eiwitten en dus goede bronnen voor het nieuwe eetpatroon voor de zwangerschap.
  • De meeste plantaardige eiwitten zijn niet zo goed. Als je vegetariër bent, en vooral als je veganist bent, heb je speciale combinaties van bepaalde voedingsmiddelen nodig. Om de nodige aminozuren binnen te krijgen.
Je huisarts en verloskundige kunnen je helpen om een uitgebalanceerd dieet samen te stellen, zowel voor jou als voor je baby. Twijfel je nog? Raadpleeg dan een voedingsdeskundige.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.