14 pijnbestrijdingstechnieken die het bevallen verlichten

14 pijnbestrijdingstechnieken die het bevallen verlichten

Elaine Zwelling

natuurlijke pijnverlichtende technieken voordat je gaat bevallen. Tijdens het bevallen kun je andere technieken gebruiken. 


1. Ontspanningstechnieken

Bevallingsdeskundigen, verpleegkundigen en ervaren vrouwen raden deze methode aan als een niet-ingrijpende manier om gespannen spieren en bevallingspijn te verminderen. 

Progressieve lichaamsontspanning “een ontspannende mentale "wandeling" door het lichaam” kun je leren en oefenen..

2. Massage

Laat je partner tijdens de weeën je armen, benen of rug masseren. Dat helpt je ontspannen en gaat spanning en pijn tegen.


3. Schommelen

Probeer tijdens de weeën zoveel mogelijk tijd door te brengen in een schommelstoel, waarbij je heen en weer wiegt terwijl je rustig ademhaalt.


4. Wandelen of "rustig dansen"

Wandelen, of zelfs heen en weer lopen rond je bed, vermindert ongemak en zorgt er tegelijk voor dat je weeën sterker en regelmatiger worden. Probeer met je partner te "dansen".  Leunt op hem en wieg heen en weer.

5. Van positie veranderen

Zit nooit langer dan een uur in dezelfde houding en lig niet plat op je rug. Probeer in plaats daarvan rechtop in bed, op een stoel of op geboortebal te zitten. Je kunt ook op je zij liggen, voorover leunen op een rugleuning van een stoel of op je bed. 

6. Hydrotherapie

Probeer onder de douche te zitten met een straal water tegen je rug of ga in een bubbelbad liggen.

7. Toepassen van hitte of kou

Een warm of koud kompres tegen de rug ontspant je spieren, verbetert de bloedsomloop en verzacht de pijn.

8. Gecontroleerd ademhalen

Specifieke ademhalingspatronen helpen je ontspannen. Drie technieken (langzaam, aangepast, en systematisch) worden toegepast naarmate de weeën zich ontwikkelen.Zo richt je je aandacht tijdens een wee makkelijker op iets anders dan pijn.

9. Visuele verbeelding

Oefen het visualiseren van een mooie voorstelling in gedachten, eentje waarbij je je veilig en ontspannen voelt. Concentreer je tijdens de weeën op deze plek.

10. Muziek

Zorg dat je je favoriete, ontspannende nummers bij je hebt, op je telefoon, tablet, of laptop. Vergeet je koptelefoon of oortjes niet!


11. Aromatherapie

Lekkere geurtjes helpen je om je te ontspannen en je beter te voelen, neem dus lekker ruikende lotion of potpourri mee voor in je kamer.

12. Medicatie en verdoving

Ontspannende medicatie. Dit kan op elk moment tijdens de bevalling worden gebruikt. Soms is een ontspanningsmiddel, samen met de niet-medische technieken zoals hierboven beschreven, al voldoende om door de weeën heen te komen. 

13. Pijnmedicatie

Deze medicatie zal je weeën minder pijnlijk maken. Maar omdat deze medicatie krachtig is, kan het invloed hebben op je baby. Je moet er dus zorgvuldig mee omgaan. Het kan je ook slaperig en misselijk maken. 

Deze medicatie kan alleen tijdens de actieve fase van de bevalling worden toegediend. Tijdens de vroege weeën wordt het niet gebruikt, omdat het de weeën kan vertragen of stoppen. Pijnmedicatie wordt ook niet toegediend als de vrouw aan het persen is, het heeft dan invloed op de baby na de geboorte.


14. Epidurale verdoving

Met een epidurale ruggenprik, een medicijn dat tussen je ruggenwervels gespoten wordt, voel je de weeën veel minder. 

De prik werkt na 30 minuten. Hoewel ruggenprikken bij de meeste vrouwen de pijn bijna volledig wegnemen, zijn er risico's aan verbonden. Als een ruggenprik te vroeg wordt toegediend, voordat je de weeën actief ervaart, kan het deze vertragen of helemaal stoppen. Hierdoor moeten andere maatregelen getroffen worden (zoals het toedienen van medicatie of het breken van het vlies) om het proces op gang te houden. 

Een ruggenprik kan er ook voor zorgen dat je bloeddruk afneemt en het vergroot de kans dat de baby met behulp van een tang of vacuümpomp verlost moet worden, omdat je minder persdrang hebt en minder kracht in de buikspieren bezit. Dit kan zelfs leiden tot de noodzaak voor een keizersnede als het bevallingsproces wordt geblokkeerd. 

Het is moeilijk om van te voren te beslissen welke niet-medische ontspanningsmethodes of medische pijnstillende maatregelen je wilt gebruiken. Als je eenmaal je aan het bevallen bent, kun je altijd nog een beslissing nemen, afhankelijk van de intensiteit en de duur van de bevalling. Het belangrijkste wat je nu kunt doen is informatie vergaren. Zorg ervoor dat je zo veel mogelijk te weten komt over je opties, praat met je verloskundige en vertrouw erop dat je de beslissingen zult maken die het beste bij jou en je baby passen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Luiers

Pampers® Premium Protection New Baby Sensitive

Pampers’ beste bescherming en verzorging voor de delicate huid van...