Zo blijf je veilig aan het werk tijdens je zwangerschap

Zo blijf je veilig aan het werk tijdens je zwangerschap

Zolang er geen complicaties zijn, kun je blijven werken tot de laatste weken van je zwangerschap. Maar hoe blijf je fit en energiek op je werk tijdens je zwangerschap? Enkele praktische tips!

Creëer een comfortabele werkplek. Zolang je geen last hebt van complicaties, kun je blijven werken tot de laatste paar weken of dagen van je zwangerschap. Neem regelmatig extra rustpauzes van ongeveer 15 minuten om even op adem te komen. 

Gezond en veilig op het werk

Tips voor een gezond en veilig werkklimaat:

  • Neem extra pauzes van ongeveer 15 minuten en leg je voeten overdag regelmatig omhoog. Dit stimuleert je bloedcirculatie, vermindert problemen met opgezwollen enkels en voeten en voorkomt kramp. 
  • Sta niet te snel op na een lange tijd achter je bureau of rustpauze. Zo kun je duizelig worden.
  • Bij een stressvolle baan is het belangrijk om genoeg te ontspannen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door middel van yoga- en meditatieoefeningen. Deze ontspanningsoefeningen hoeven niet ingewikkeld te zijn. Zelfs de meest eenvoudige oefeningen zullen stress verlichtend werken. Veel stress verhoogt het risico op vroegtijdige bevalling. Het is dus belangrijk om niet alleen goed op je lichamelijke, maar ook op je emotionele welzijn te letten.

Zorg voor een goede nachtrust

Als je werkplek een rustruimte heeft, doe dan af en toe een dutje. Als dat niet mogelijk is, ga dan ’s avonds extra vroeg naar bed.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.