Van borstvoeding naar vast voedsel

Van borstvoeding naar vast voedsel

Jennifer Kelly Geddes

Hoe weet je wanneer je kleintje klaar is voor een echte maaltijd? Lees onderstaande tips voor een makkelijke overgang van moedermelk naar vast voedsel.

Appels, bananen en peren: mmmm! Experimenteren met nieuwe smaken kan heerlijk, maar ook frustrerend zijn. Het ene moment gaat de babyvoeding erin als zoete koek, het volgende moment houdt je kleintje zijn lippen stijf op elkaar.

Wanneer begin je?
  • Kan je kind al zonder probleem in een kinderstoeltje zitten?
  • Heeft het goede hoofd- en nekcontrole (dit kun je verbeteren door het iedere dag een tijdje op zijn buik te leggen)
  • Heeft je baby geen problemen met slikken?

Gefeliciteerd! Jouw baby is klaar voor vast voedsel! Je kunt ook beginnen als je baby tweemaal zijn geboortegewicht heeft en minstens zes kilo weegt. Het kenniscentrum voor borstvoeding raadt de eerste zes maanden alleen borstvoeding aan. Overleg eerst met je huisarts als je vroeger met vast voedsel wilt beginnen. Kijk op www.lalecheleague.nl

Kook je zelf?

Babyvoeding maak je makkelijk zelf. Haal de pannen al maar uit de kast! Je kleintje eet alles wat jij eet in vereenvoudigde versie. Op voorwaarde dat het gestoomd en gepureerd is.

Wat kun je klaarmaken voor je baby?

  • De mogelijkheden zijn oneindig. Nu ja, bijna oneindig. De meeste voedingsdeskundigen adviseren minstens een jaar te wachten met schaal- en schelpdieren en andere allergene voedingsmiddelen zoals pinda's, eieren en vis. Dus bewaar die oesters maar voor later.
  • Vroeger adviseerden artsen om te beginnen met enkelvoudige,ontbijtgranen vol ijzer. Omdat ze dachten dat baby’s die makkelijk konden verteren. Maar omdat er geen bewijs is dat je vast voedsel in een specifieke volgorde moet introduceren, kun je met je huisarts of consultatiebureau van Kind & Gezin overleggen.
  • Sommige deskundigen adviseren maaltijden op kleur. Je kunt je baby bijvoorbeeld eerst oranje gekleurd voedsel geven, zoals perzik, zoete aardappel of pompoen, en dan doorgaan naar groen voedsel zoals erwten, bonen, etc. Geef hem ook granen, zoals rijst, havermout en gerst. Een baby die enkel borstvoeding heeft gekregen, kan ook eerst vlees proberen. Omdat het ijzer en zink bevat: twee voedingsstoffen die in moedermelk vrijwel ontbreken.
  • Hoe kleiner hoe beter. Geef je baby hapjes zo groot als een theelepel en slechts een paar per maaltijd tot hij aan de overgang gewend is. Forceer hem niet om meer te eten dan hij wil (als hij zijn lippen samenperst en zijn hoofd wegdraait heeft hij genoeg gehad).
Neem de tijd. Het is het beste om steeds tussenpozen van drie dagen in te lassen bij het introduceren van nieuwe smaken. Door steeds een paar dagen te wachten, kan je allergische reacties zoals diarree, huiduitslag of overgeven eerder en makkelijker signaleren.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.