Natuurlijke slaapoplossingen voor aanstaande mama’s

Natuurlijke slaapoplossingen voor aanstaande mama’s

Rachel Morris

Slaap is net zo belangrijk voor nieuwe mama’s als voor de baby.

Door goed uit te rusten heb je genoeg energie en focus om je kleintje aandacht te geven en te genieten van de rustige momenten. Het maakt niet uit of die rustpauzes nu in de vroege ochtenduren of tijdens een korte pauze op een drukke dag vallen.

Net zoals elke andere nieuwe mama ben je waarschijnlijk een beetje moe. Zelfs als je kleintje nog steeds 's nachts wakker wordt, moet je genoeg slapen. Lees hier hoe je een routine creëert waarmee je aan voldoende rust komt.

1. Dut tegelijk met je baby

Het is belangrijk om overdag rustperiodes in te lassen. Zeker tijdens de eerste maanden van je baby. Dan wordt hij nog elke twee of drie uur wakker wordt om te worden gevoed. 
Tip:
Laat de was en de afwas wachten. Wanneer je baby een dutje doet, heb jij de kans om wat slaap in te halen. Probeer om eerder op de dag in plaats van 's avonds een dutje te doen. (Zorg ervoor dat je niet later dan 16.00 uur wakker wordt.) Op deze manier is je lichaam klaar om te gaan slapen als het tijd is om naar bed te gaan. 

 

2. Ga naar buiten en blijf in beweging

Bewegen is goed voor jou en voor je baby én helpt je 's nachts beter te slapen. Bovendien zorgt de frisse lucht ervoor dat nieuwe mama’s zich energieker voelen. 

Tip:
Probeer elke ochtend tussen de voedingen een wandeling in te plannen. 

3. Sluit vriendschap met het babyflesje

Geef je borstvoeding met success? Vraag dan aan je huisarts of het een goed idee is een flesje te introduceren. 

4. Zorg voor een rustige omgeving

Als je elke dag 24 uur paraat staat, zit je vol adrenaline en val je niet altijd makkelijk in slaap.

Tip:

  • In een koele, donkere kamer val je makkelijker in slaap. 
  • Probeer een oogmasker, een witteruismachine of zachte muziek.
  • Het is misschien verleidelijk je kleintje bij je in bed te nemen, maar je krijgt een betere nachtrust als je baby in een mandje naast je bed of in zijn eigen wiegje slaapt. Hij leert om zichzelf te kalmeren en jij geniet van een nachtrust die minder vaak verstoord wordt.

Weetje:

Slaap heeft een rechtstreekse invloed op je humeur, je energieniveau en op je capaciteit je overgewicht na de bevalling weer kwijt te raken. Het inplannen van rustperiodes voor jezelf en je baby spreekt dus voor zichzelf. Als je je goed voelt, kun je beter omgaan met de dagelijkse verzorging van je baby. En is de kans groter dat je keuzes maakt die goed zijn voor de langetermijnontwikkeling van je kind.

Misschien vind je dit ook interessant:

Doekjes

Pampers® Sensitive Babydoekjes

Dermatologisch bewezen mild voor een gevoelige huid.